Slachtoffer?

Helaas zijn mensen nog steeds slachtoffer van smartphonefraude. Vooral jongeren, ouderen en mensen met een verstandelijke beperking zijn vaak het doelwit van deze criminelen. Word jij, of iemand die je kent, gedwongen een abonnement voor een ander af te sluiten en zit jij nu tegen je wens in vast aan hoge kosten? Lees hieronder waar je terecht kunt voor hulp en welke stappen je kunt ondernemen.

Slachtoffer van smartphonefraude? Dit kun je doen

Als slachtoffer voel je je vaak machteloos en heb je het gevoel dat je in een uitzichtloze situatie zit. Toch is de belangrijkste eerste stap om iemand in vertrouwen te nemen. Praat erover met anderen en zoek hulp! Volg ook de volgende stappen:

  1. Neem zo snel mogelijk contact op met de provider waar je het abonnement hebt afgesloten om je simkaart te blokkeren.
  2. Doe aangifte bij de politie door te bellen naar 0900 – 8844.
  3. Stuur je aangifte naar je provider op.
  4. Aanvullend kun je je fraude melden bij www.fraudehelpdesk.nl en www.meldpuntcreditboys.nl. Ook kun je bij www.slachtofferwijzer.nl terecht als je meer hulp zoekt.

Neem in elk geval contact op met je telefoonprovider. Klik hieronder op de betreffende provider om direct naar hun informatiepagina te gaan. Daar vind je meer informatie en contactgegevens voor het blokkeren van je simkaart en het sturen van je aangifte.

Checklist: verzamel en bewaar deze gegevens als bewijs

Bij smartphonefraude is het soms lastig om juridisch gezien een dader aan te wijzen, omdat volgens de wet het slachtoffer vaak ook strafbaar is; hij/zij is immers degene die het contract is aangegaan, ook al was dit onder druk of tegen zijn of haar wil. Daarom is het belangrijk dat je probeert zoveel mogelijk gegevens en bewijzen te verzamelen die jou kunnen helpen met je aangifte.

Verzamel zoveel mogelijk van onderstaande gegevens:
 

  • Gegevens van de crimineel
    Heeft hij/zij een naam gezegd? Weet je een woonplaats? Heb je een telefoonnummer of e-mailadres? Vraag bijvoorbeeld of de crimineel ook nog even iets wil appen, zoals het (valse) adres dat je bij het afsluiten moet gebruiken.
    Wat weet je nog meer over hem/haar? Is er een uitgaansplek of sportclub die regelmatig wordt bezocht? Weet je waar en aan wie de telefoons worden doorverkocht?
  • De advertentie
    Reageerde je op een online advertentie voor 'snel geld verdienen'? Probeer de advertentie terug te vinden en maak er kopieën of screenshots van.
  • Bewijs van dwang en bedreiging
    Zijn er WhatsAppberichten, e-mails of andere berichtjes tussen jou en de creditboy waaruit blijkt dat je werd gedwongen, bedreigd of gechanteerd? Bewaar hier kopieën van.
  • Camerabeelden of verklaringen uit de telefoonwinkel
    Kan de winkelmedewerker die jou hielp met het afsluiten misschien verklaren dat jij gedwongen werd om een abonnement te sluiten? Of kon hij/zij bevestigen dat je met iemand samen was en die persoon omschrijven? Ook kun je vragen om bewakingsbeelden van het moment dat jij een abonnement afsloot. Vaak is de crimineel op dat moment in de buurt van de winkel en staat hij/zij dus op camerabeeld. Doe dit wel snel, want dit soort beelden worden soms niet lang bewaard.
Copyright: © Voorkom Smartphonefraude | Privacy statement